CEBISAN PENGAJARAN DARIPADA PUASA YANG LAMA

Seingat aku, aku pernah ponteng daripada berpuasa. Peristiwa itu berlaku masa zaman budak-budak la. Ponteng bukan sebab lapar, tapi sebab nak tunjuk hebat! Aku memang suka tunjuk hebat dan nak jadi orang hebat. Itu suatu sifat buruk yang aku miliki terbawa-bawa dari zaman budak-budak lagi. Apa kaitan hebat dengan puasa? Yang jadi hebat bagi aku masa itu ialah kebanyakan kawan-kawan aku semuanya budak-budak dewasa. Beza umur dalam 5 hingga ke 10 tahun. Kalau mereka boleh ponteng puasa, tak "kantoi" dengan orang tua mereka, tak "kena" tangkap dengan orang kampung kira dalam kategori hebat la tu! Jadi aku pun boleh serta berkemampuan buat macam "diarong", cuma yang membuatkan aku lagi hebat daripada diaorang ialah sebab aku anak imam, hebat anak imam boleh ponteng serta bohong kepada bapaknya yang dihormati oleh semua orang.

Jadi bila besar ini, baru aku terfikir betul la cakap orang yang iman itu bukan harta warisan. Sekalipun kita dibesarkan dalam keluarga orang-orang alim dan berilmu tinggi dalam agama, tak semestinya kita akan terbentuk mengikut acuan tersebut, sebenarnya urusan iman dan amal itu hanya Allah yang layak menentukannya. Jesteru sekiranya kita ternampak anak-anak muda yang berkelakuan bak binatang peliharaan "setan" sekarang ni, kita tak boleh nak salahkan semata-mata kepada mak bapak "diaorang!" Mungkin mak bapak "diaorang" pun dah kering air tekak menasihati anak-anak mereka, lebam-lebam tangan membantai "buntut" dan belakang anak-anak mereka, dan sudah malu menangis malam mengadu pada Tuhan untuk minta belas bagi mengubah sikap dan sifat anak-anak "diaorang".

Itulah realiti kehidupan sekarang, hakikatnya banyak yang menakutkan daripada yang cantik dan indah. Terutamanya bagi ibu bapa muda yang masih punyai anak kecil dalam dakapan mereka, bila besar macam manalah telatah, sikap dan kelakuan anak-anak mereka. Apa yang mengharukan lagi mendebarkan, apakah nasib ibu bapa muda ini di masa tua nanti?. Ke rumah kebajikan orang tua atau kaki lima mengemis menghabiskan sisa-sisa kehidupan dek kecelakaan sikap anak-anak mereka sendiri.

Sama-sama kita renungilah buat bekalan kita di "waktu senja" nanti.

Zuhey : Aku pun bapa yang muda. Bagaimana ya?

Tiada ulasan: