CERITA BENAR SIRI 2 : Kurang Cerdiknya Aku

"Hahaha! jalan cikgu, cepat! Cepat! Macam kura-kura jela cikgu ni," gelak si Ramli(bukan nama sebenar, anak murid ku tahun 6). "Ai melampau si Ramli ni. Ni dah lebih ni labu," gertak aku dalam hati. "Hahaha, apalah cikgu ni, masa latihan bola bukan main "teror" cikgu tunjuk "skill" dan mengajar kitaorang, ha sekarang baru tahukan, saya ni bukanlah lembab sangatkan cikgu? Hahahaha!" sengih si Ramli dengan wajah yang comotnya tu. Bengang pun ada rasa ni, mananya tidak, masuk kali ni dah 3 kali aku kalah main catur dengannya. Tapi nak buat macam mana tahan jela telinga dengar dia memekak bagai kambing kena hujan. Takpa ni masa aku tengah "sporting", layan je kerenah si labu ni. Kalu tidak, nayalah kau Ramli! Esok kau datang lewat lagi, tiada maaf bagi mu. Tunggula kat luar pagar tu sampai guru besar sendiri yang bukakan. Hehehe, gitulah gayanya seorang guru disiplin yang memang dibenci ramai tapi masih lagi disukai oleh segelintir pelajar terutamanya pelajar yang bermasalah yang dah cuak tengok muka ku ni. Pelajar-pelajar nilah yang jadi kawan-kawan ku masa kat kantin dan di luar sekolah.



"Hohoho, yeye saya menag lagi. Cikgu dah kalah! Padan muka cikgu, itula suka marah-marah orang sangat. Tuhan tak suka kita selalu marah-marah ni." dengan bermegahnya si Ramli menasihatkan aku. "Aik, bila masa pula kamu jadi guru besar nak menasihatkan saya ni!", aku membulatkan mata seolah-olah nak menelan je si Ramli tu, panas rasanya telinga aku dengar ayat tersebut ditambahkan lagi malu menghadapi kekalahan kali yang ke 4 di tangan budak labu ni.

"Ekeleh cikgu ni, betullah apa yang saya cakap tu, cikgu sendiri yang ajarkan saya masa tahun 5 dulu. Cikgu dah lupa ke? Balasnya tanpa ada rasa bersalah pun. Terdiam aku. Tersipu-sipu macam bebiri lepas dipotong bulunya. Yeka aku ada ajar macam tu? Terkulat-kulat kau nak membetulkan keadaan! Yela-yela, betul lah kata kamu tu, cepat kemaskan catur tu, kita dah nak mula sesi latihan bola hari ni. Cepat siap! Sorang lambat, semua orang saya suruh lari 10 kali pusing padang! Jerit aku sambil membodohkan diri seolah-olah tiada apa-apa yang berlaku. Aduh! Malunya, dah la kalah main catur dengan budak tahun 6, cakap pula tak sama bikin da!

Tiada ulasan: