MAKAN SEMUA HATI MERPATI

Di dalam hutan, sedang bermesyuarat sekumpulan binatang. Agenda mereka cukup besar, Raja Rimba mahu datang ke kawasan mereka. Dalam kelam kabut Sang Kancil membentangkan SOP program bagi meyambut kedatangan Raja Rimba, tiba-tiba Sang Anjing menyalak dan membantah serta merta.

Sang Anjing : Wang! Wang! Wang! Hoi, Sang Kancil! Engkau tahu tak kenapa Raja Rimba dijemput dan bersetuju datang ke mari ke sini? Boleh engkau jawab?

Sang Kancil : (Senyum sinis) Tolong la jawab!

Sang Anjing : Wang! Wang! Wang! Kawasan kita ni dah jadi sarang merpati! Membiak berpinak dah mereka kat sini! Itu ha yang kita orang nak bawa Raja Rimba ke sini, kasi makan hati semua merpati!

Sang Anjing : (Mengangguk kepala) Ooo, bukan nak halau pembalak kat sini?

Sang Anjing : Wang! Wang! Wang! urusan pembalak tu yang kesepuluh, yang terutama tahi merpati dah tak bersepah-sepah lagi kat sini. Ada engkau faham? Mana yang utama, mana yang terkemudian?

Sang Kancil : (Sinis) Ooo, barulah aku tahu! Maaf, selama ni aku tak pernah bergaul dengan geng karnivor.

Sang Anjing : Wang! Wang! Wang! (Meleleh-leleh air luirnya yang bernajis itu keluar, kerana terlalu riak dan besar kepala) Engkau dah tahu kan? Jadi lebih baik ikut saja SOP aku. Betul tak ketua?

Sang Kancil mula berwaspada, mula curiga. Dia sudah terjebak dengan geng karnivor. Dia juga mungkin jadi mangsa mereka sekiranya dia alpa.

Tiada ulasan: