AYAT PERINTAH BERSULAMKAN SINDIRAN!

Seorang kawan telah mengirimkan gambar poster tersebut kepada saya. Beliau bertanya kepada saya, di manakah letaknya nilai keindahan Islam dalam ayat tersebut? 


Seharian saya cuba memikirkan soalan tersebut. Saya juga tercari-cari di manakah letaknya nilai keindahan Islam dalam ayat tersebut, tetapi saya gagal menemuinya. 


Apa yang saya temui hanyalah ayat perintah yang bersulamkan sindiran. 

Ya, tidak dinafikan bahawa berlakunya pembaziran air ketika pengambilan wuduk. Perkara tersebut perlu ditegur dan dicegah. Seeloknya dengan cara yang berhemah atau berhikmah.

Oleh itu, sewajarnya bahasa yang digunakan untuk mencegah perbuatan tersebut haruslah mencerminkan keindahan Islam, iaitu mengandungi unsur kesantunan berbahasa.

Saya tidak menafikan ada kalanya lakuan niat pengucapan bagi sesuatu ujaran boleh berbentuk sindiran, tetapi dalam hal ini, yakni penulisan ayat dalam poster yang kekal lama, penulis seharusnya mengutamakan matlamat sosial pembaca daripada matlamat ilokusi penulis.

Yang dimaksudkan matlamat sosial pembaca ialah rasa dihormati, dikasihi, disantuni dan lain-lain.

Dengan cara memenuhi matlamat sosial pembaca, secara tak langsung matlamat ilokusi penulis (arahan, suruhan, nasihat, teguran dan lain-lain) dapat dicapai.

Pepatah Inggeris menyatakan bahawa "kill two birds with one stone", atau pepatah Melayu menyebut "sekali merengkuh dayung, dua tiga pulau terlampau", maksudnya ialah mencapai dua maksud sekali gus dengan melakukan satu kerja atau tindakan.

Tiada ulasan: