BAHASA MELAYU MERUPAKAN BAHASA PERHUBUNGAN DI UNIVERSIT AWAM

Orang Menriq masih menggunakan bahasa Jedek sebagai bahasa pertama (B1) dalam kehidupan seharian mereka, begitu juga halnya dengan orang Mah Meri yang masih menggunakan bahasa Besisi sebagai B1. Apabila mereka turun ke pekan, mereka akan menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa perhubungan. 

Secara rasminya, terdapat sekurang-kurangnya 18 suku dari etnik Orang Asli di Semenanjung Tanah Melayu. Mereka bertutur menggunakan bahasa Orang Asli atau disebut bahasa Melayu Asli. 

Di Sabah, dianggarkan terdapat 33 kumpulan pribumi, manakala di Sarawak terdapat 27 kumpulan pribumi.  Kesemua kumpulan tersebut berkomunikasi dalam lebih 50 bahasa dan lebih 80 dialek etnik. Apabila mereka turun ke pekan, mereka juga menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa perhubungan. 

Sekarang ini, boleh dikatakan ramai anak-anak orang asli atau pribumi atau bumiputera dari Semenanjung Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak yang memasuki universiti awam di Malaysia. Mereka inilah yang memberi keuntungan yang lumayan kepada pihak universiti, bukannya daripada pelajar luar negara. 

Sebelum memasuki universiti, anak-anak tersebut membesar dengan bahasa Melayu. Mereka hidup rukun, aman dan bersatu melalui perantaraan bahasa Melayu. Mereka inilah yang akan menjadi duta dan bentang kepada tanah air kita pada masa hadapan. 

Rasa cinta dan kasih terhadap negara hanya sanya dapat dipupuk melalui bahasa Melayu, kerana bahasa Melayu bukan sekadar bahasa, tetapi di dalamnya ada darah perjuangan nenek moyang, di dalamnya ada akal budi, di dalamnya ada budaya dan di dalamnya ada pertalian saudara senegara yang tidak ada dalam bahasa Inggeris.

Oleh itu, bahasa Melayu seharusnya menjadi bahasa perhubungan yang utama di universiti demi membina negara bangsa yang utuh untuk menjaga kelangsungan kemakmuran negara pada masa hadapan.

Melalui dasar seperti ini, secara tidak langsung pelajar-pelajar luar negara akan dapat mempelajari bahasa Melayu dan budaya masyarakat Malaysia dengan lebih mudah. Dari sinilah terserlahnya keunikan negara Malaysia. Kemudiannya keunikan tersebut akan disebar luas oleh pelajar-pelajar luar negara tersebut ke negara masing-masing. Sektor pelancongan Malaysia pasti akan berkembang subur melalui angin perkhabaran bahawa "Malaysia truly Asia".

Namun begitu, kepentingan bahasa Inggeris tidak boleh dinafikan. Bahasa Inggeris boleh dijadikan bahasa pengantar untuk wacana ilmu di universiti. Bahasa Inggeris juga dapat dijadikan wahana komunikasi untuk berkolaborasi dengan dunia akademik luar bagi proses penerokaan ilmu ke tahap yang lebih tinggi.

Inilah yang dinamakan "memertabatkan bahasa Melayu dan memperkukuhkan bahasa Inggeris (MBMMBI)". Sepatutnya, slogan ini bukan sekadar dilaungkan di sekolah rendah dan menengah, tetapi perlu juga dilaungkan di menara ilmu, iaitu universiti. 

Apa dijual apa dibeli, 
Mari sukat gantang Ali; 
Bahasa tak boleh dijual beli,
Dari hidup sampai mati.

Bukan sengaja saya berkain,
Saya berkain menutup tubuh;
Bukan sengaja saya bermain,
Saya bermain bersungguh-sungguh.

...
Saya berpandangan bahawa terdapat perbezaan takrif dan fungsi antara bahasa perhubungan dengan bahasa pengantar.

Tiada ulasan: