POLEMIK PERIBAHASA HARAPKAN PAGAR, PAGAR MAKAN PADI

Kita perlu sedar, kita perlu tahu bahawa peribahasa Melayu bukan hanya berlegar di Tanah Melayu, tetapi berkembang di serata alam Melayu di dunia ini, khususnya di Indonesia.
Dalam konteks ini, memang benar wujud pegar (burung) di kawasan padi (berdasarkan diskripsi tentang habitatnya), dan memang wujud amalan memagar sawah padi.

Sawah Zuhair
Amalan memagar sawah padi masih diteruskan di sebahagian tempat di Indonesia, tujuannya adalah untuk melindungi padi daripada serangan haiwan, khususnya tikus. Pagar ini bukan sembarangan pagar, atau "pagar bodoh". Pagar ini juga dibina khusus supaya dapat memerangkap tikus. Boleh google dan buat sedikit kajian tentang perkara ini.
Tetapi berbeda dengan pegar, burung ini sudah tidak kelihatan di sawah padi pada zaman ini. Jika ditanya kepada orang tua (pesawah) yang masih hidup pada zaman ini, mereka pun tidak tahu dan tidak kenal burung pegar ini.
Berkenaan makna pagar dan pegar dalam peribahasa tersebut tidak menjadi masalah, makna boleh dibentuk dan disuai padan berdasarkan pemikiran dan kognisi para pentaksir.
Oleh itu, secara realiti, peribahasa harapkan pagar, makan padi lebih relevan, tetapi kita juga tidak boleh menolak kemungkinan bahawa peribahasa harapkan pegar, pegar makan padi itu juga adalah benar.
Sehubungan itu, kajian yang mendalam perlu dijalankan bagi merungkaikan permasalahan ini, bukan "main cakap-cakap sahaja". Kajian tersebut perlulah bersifat tuntas; merentasi zaman dan sempadan.
Sawah Zuhair
Saya ingin menambah, apabila saya membaca karya-karya tulisan HAMKA, terutamanya Tenggelamnya Van Der Wijck, saya dapati bahawa selain suku Melayu, suku Minangkabau dan suku Mengkasar juga kaya dengan pantun dan peribahasa. 
Dalam buku tersebut, HAMKA memberitahu bahawa pantun "Pulau Pandan jauh di tengah" telah lama dipantunkan oleh nenek moyang bagi kedua-dua suku ini. Hal ini disebabkan Pulau Pandan berada di negeri Padang (sekarang ini berada dalam wilayah takluk Indonesia).
Selama ini, saya beranggapan bahawa pantun ini merupakan pantun suku Melayu, tetapi sangkaan saya tidak benar. Rupa-rupanya bukan hanya suku Melayu sahaja yang pandai berpantun dan berperibahasa, malahan suku yang serumpun dengan suku Melayu juga turut mahir dalam hal ini. 
Oleh itu, saya berpandangan bahawa bukan semua pantun dan peribahasa yang suku Melayu tuturkan berasal daripada suku Melayu dan dari Tanah Melayu. Begitu juga halnya bagi suku yang serumpun dengan suku Melayu. 
Pantun dan peribahasa merupakan pemikiran dan disebar luas melalui bahasa Melayu. Maka, boleh jadi peribahasa harapkan pagar, pagar makan padi bukan berasal daripada pemikiran suku Melayu dan bukan dari Tanah Melayu. 
Atau mungkin ya, memang benar berasal daripada pemikiran suku Melayu dan dari Tanah Melayu?
Sawah Zuhair

Sawah Zuhair

Sawah Zuhair

Tiada ulasan: