ROCK ITU SUCI? Betul ke?



Tiga hari yang lepas, aku ada mendengar seorang penyampai radio di sebuah stesen radio yang agak popular juga masa kini berkata ( agak-agak aku bermadah juga la)
" ROCK ITU SUCI "

Terbahak-bahak aku mendengarnya.

Semalam pula (25/06/2009), dia bermadah pula pada waktu siaran yang sama:
" Ayuh semua, kepada pencinta rock sekalian, yang sesat ayuhla kembali ke pangkal jalan".

Kali ni, aku tak gelak. Tapi aku memikirkan sesuatu...



"Korang semua tahu ke apa tu ROCK? Kalau ikut definisi BI rock tu membawa erti batu. Kalau bagi orang Kelantan rock tu membawa pengertian semak samun, belukar dan hutan kecil.

Tapi setahu aku yang cetek ilmu ini, Rangkaikata Rock-n-Roll (räk'n roll') telah pertama kalinya disebut-sebut oleh penghebah radio (DeeJay) bernama Alan Freed dari Cleveland, USA pada tahun 1951. Beliau mengambil istilah tersebut dari lirik lagu "My Baby Rocks Me with a Steady Roll".

Sudah menjadi kebiasaan di era itu, penggunaan perkataan-perkataan rock, roll, rock and roll, dll., dikaitkan dengan adegan-adegan ketika BERSETUBUH/BERSENGGAMA.

Maka pada tahun 60an bermulalah cabang-cabang Rock. Antara lain cabang-cabang tersebut adalah Rhythm & Blues, Hard Rock, Heavy Metal, Arena Rock, Punk/Grunge, Roots Rock, Folk Rock, Celtic Rock, Jazz Rock, Mope Rock, Meta Rock dan Pop Rock.( http://ms.wikipedia.org/wiki/Rock_and_roll )

Jadi betul ke ROCK ITU SUCI? aku pun tiada idea nak komen. Jadi kalau "korang" ada teori, kepakaran dan "fatwa" yang mengatakan ROCK ITU SUCI, cuba-cubala kongsikan ilmu "korang" tu dengan aku.

Tiada ulasan: