KAWE PUNYA CERITA SIRI 1 : Amukan Malam Raya Korban

"Cit! Kurang ajo punya budak malaun ni. Berani mu datang kacau kawasan Balasoh (madrasah atau surau)aku." Hati ku berdetak menahan kobaran marah yang berapi-api. "Pist! Pist! Zu cepat r turun, kita orang dah bengang gila ni!" bisik kawan-kawan ku dengan pelahan. Ternyata dia orang pun tak sabar menahan marah tu. Aku hanya memerhati dari celah kangkang sujud ku. "His, ni nak teruskan solat ke tidak ni?", gertak hati ku sambil melilau ke kanan dan kiri. "Cabut je la. Aku ni budak lagi, sunat pun belum lagi." Aku terus bingkas keluar daripada solat Insyak melompat turun ke bawah surau. Pang! Pang!BOOOM! Bunyi mercun meletup betul-betul depan basikal aku.

"Woi! Mu nak kena belasah ke hah!" Jerit aku dengan sekuat hati sambil menyingsing (menyingkatkan) kain sarung! Kawan-kawan ku yang lain semua dah siap sedia di sisi untuk menerima arahan. "Hahaha, mum sibuk kenapa? Suka hati kita orang r nak main mercun sini. Kau orang budak baru kat sini jangan nak belagak kat kampung kita orang. Sedar sikit taman perumahan ni dalam kawasan kampung kita orang tau!", sinis je bunyi si malaun Kamil mengertak kami pula. "Tak kisah la kampung sapa, hormat la sikit orang nak solat ni,", balas Ariff kawan ku, anak cikgu Nik Tie.

"Hoi Arif! Aku dah lama tak puas hati dengan kau tahu. Pasal mak kau lah aku kena jemur panas 3 hari lepas!", jerit Bakar sambil meludah ke arah Arif. Tapi nasib baik kedudukan kami agak jauh. Kalau tidak mesti terpalit muka si Ariff dengan air liur busuk si Bakar tu.

"Pang! Pang! BOOOM!" Menggelupur kami melompat mengelak daripada mercun yang dibaling oleh Kamil ke arah kami. Aku sempat melihat Arman terkial-kial merangkak bangun keluar daripada longkang. "Sial! Apa aku nak buat ni? Kita orang berlima je. Arif, Arman, Ameruddin dan Igeh. Dia orang ada lapan orang." Aku berkira-kira sambil memungut pistol mainan yang tercicir akibat melompat tadi.

"Mampus la mu! Arrrrr!", Ariff menjerit sambil berlari menerjah ke arah Kamil. Belum sempat Ariff menerjah Kamil, Pang! Pistol mainan ku dah melayang singgah tepat ke hidug si Kamil. "Waaaaaa! Waaaa! Sial la kau Kewek!(gelaran bagi aku) Aku bagi tahu kat bapak aku", Kamil menjerit menangis sambil menyapu darah yang keluar daripada hidungnya. Kawan-kawannya segera mengelilinginya, memujuk dan menenangkan Kamil! Bakar sempat menunjuk penumbuknya ke arah aku, aku menundukkan pandangan, takut untuk bertentang mata dengan Bakar. Semua orang tahu, Bakar dan abang-abangnya memang semseng dalam kampung aku.

Nasib memang menyebelahi kami, sebab Pak Cik Safie (Bilal surau kami) dah terpacak depan pintu surau merenung tajam ke arah kami semua. "Woi budak, kamu ni apasal hah! Esok nak raya asyik nak bertumbuk lagi ni, nak aku bawa ke balai polis ke hah! Surau ni tempat orang nak solat, yang kamu berkelahi kat sini kenapa! Pot pet pot pet dan pot pet pot pet Pak Cik Safie berleter kepada kami semua. Aku lihat Bakar, kamil dan gengnya mula beredar pelahan-lahan meninggalkan perkarangan suaru kami, mungkin sebuku dendam terpalit kat hati dia orang ke atas kami. "Ah, lantak la! Apa aku takut." Pujuk hati ku.

Fuh! lega rasanya, kalau tidak masak aku dan yang lain-lain kena belsah oleh Bakar dan abang-abangnya. Aku dan kawan-kawan yang lain terus berlari ke ruang belakang surau konon-kononnya nak menolong menyiapkan juadah bagi orang-orang yang lepas tabir raya.

Esok raya, aku tersengih mengerling pada Arman, Ariff, Ameruddin dan Igeh. Mulut dia orang dah penuh dengan roti jala. Dasar budak nakal. Pantang tengok makanan, lagi-lagi yang percuma punya. Aku pun segera tumpang sekaki da. Takbir raya syahdu berkumandang. Kami takbir bersama, mulut penuh makanan, sambil membentang tikar dan menyusun makanan dan minuman.

1 ulasan:

Jasfyra berkata...

cerpen pendek ye?sgt kreatif..