MISAI VS JANGGUT : SIRI 1

Mungkin kedengaran agak klise sedikit tajuk aku kali ini. Mungkin ada dalam kalangan hawa yang mengimpikan jejaka mereka bermisai atau berjanggut. Ada yang jijik dan alah dengan misai dan janggut. "Geli-geli" pun ada barangkali. Tepuk dada tanya lah selera cik kak oi! Yang penting anda semua "berpuas hati."

Baiklah, anda mungkin kenal benar dengan gambar si minah di bawah ini?



Cukup manis dan anggun orangnya kan. Hehehe. Itu hanyalah ilusi pelukis semata-mata. Bayangkan kalau orang perempuan bermisai atau berjanggut? Adakah anda kaum lelaki sanggup...? Tepuk dada tanyalah nafsu masing-masing!



Misai. Pada hematku sekiranya sebut sahaja tentang misai maka ianya cukup sinonim dengan lelaki ini. Hitler. Jaguh Nazi pada suatu masa dahulu. Dengan misai inilah Hitler telah berjaya dalam hidupnya. Ya, berjaya dengan cemerlang sekali! Berjaya menghuru-harakan dunia ini buat suatu masa seketika dahulu. Si Misai inilah yang telah mensengsarakan ramai umat manusia.

Kematianya dikatakan cukup misteri. Mengikut sebahagian fakta sejarah setelah lama berperang dan setelah mengalami kekalahan di setiap medan pertempuran, Hitler menyedari bahawa kekalahan sudah tidak dapat dielakkan. Hitler kemudiannya mengahwini wanita simpanannya Eva Braun, dan kemudiannya membunuh diri bersama-sama pada 30 April 1945. Mayatnya dibakar untuk mengelak daripada jatuh ke tangan musuh.
Yang pasti misainya tetap abadi dalam lipatan sejarah sehingga kini! Tiada lagi misteri tentang misai Hitler. Ianya dibakar bersama tuannya bagi menemui Tuhan yang Maha Berkuasa dan Maha Perkasa untuk bicarakan atas segala dosa yang telah dilakukannya.



Berbicara pula tentang janggut, maka kita terkenang akan kesatriaan Tok Janggut Pahlawan Ulung Negeri Cik Siti Wan Kembang. Nama sebenar Tok Janggut ialah Haji Mat Hassan bin Panglima Munas. Beliau mendapat pendidikan di Mekah dan mahir bersilat. Dipendekkan cerita, mengikut fakta sejarah dalam pertempuran di Kampung Pupuh menentang "petualang" Negeri Kelantan, Tok Janggut telah terkena tembak lalu meninggal dunia. Mayat Tuk Janggut dibawa ke Kota Bharu dalam kereta lembu yang memakan masa satu hari. Mayat beliau digantung songsang (kaki di atas dan kepala di bawah)beberapa hari di Padang Bank (Padang Merdeka).Kemudian mayatnya itu telah ditembak oleh sepasukan pihak British sehingga putus dua badannya. Selepas itu mayatnya dibungkus dan dibawa dengan perahu ke Pasir Pekan untuk dikebumikan.



Inilah jasad pahlawan kebanggaan kita semua.



Jangan dibilang orang yang bermisai itu hebat. Jangan dicemuh orang berjanggut itu jijik. Jangan dibilang orang yang tidak bermisai dan berjanggut itu metroseksual. Yang harus kita bilang adalah kebaikan dan jasa mereka terhadap agama dan negara!

Tiada ulasan: