ORANG BERILMU: KINI UMPAMA BERUK, MAKIN TUA MAKIN BESAR TOMPOK MERAH DI PUNGGUNGNYA (Tidak Semua)

Tentu kita masih ingat lagi pesan guru-guru kita semasa di sekolah dahulu, baik di sekolah rendah mahupun sekolah menengah. Apa dia ya? Kalau aku salah tolong betulkan,... Orang yang berilmu diumpamakan seperti padi... "makin berisi makin tunduk ia ke bumi"..



Canggih molek pemikiran orang tua dahulu, alam dijadikan panduannya... yelah kerna alam mencerminkan ketertiban, menggambarkan fitrah, umpama padila... dah ranum dah masak makin berisi tunduk ia ke tanah, merendah diri. Secara logiknya fitrah benda berat (berisi)ianya takkan ke atas, ianya ke bawah. Yang ringan sahaja terbang umbang ambing ke atas seperti kapas atau daun kering. Begitu juga dengan orang yang berilmu, makin banyak ilmunya terasa makin berat tanggungjawab dan beban yang dipikulnya. Semakin banyak belajar semakin banyak terasa salahnya. Takut menebal dalam diri, takut ilmu yang ada belum cukup untuk mentarbiahkan diri dan tak termampu untuk mengamalkannya.

Apa yang mendukacitakan kini, makin ramai orang yang berilmu tapi makin kurang yang merendah diri. Cakap sana sini, menjampuk sesuka hati, kritik dan komen sesedap rasa sahaja, ibarat semua ilmu dia kuasai. Orang cakap pasal pedagogi dia turut serta, orang bincang pasal ekonomi dia hentam juga, orang bahas pasal politik dia pun nak berfakta juga, orang berdiskusi bab agama dia makin tunjuk "teror". Habis semua ilmu dia pulun "sembarono". Tidak kirala awak itu cikgu ke, jurutera ke, Dr. ke, Prof. Madya ke hatta Prof. Di Raja sekalipun, ingat kita hanya diberi oleh Allah hanya menguasai dalam beberapa bidang ilmu sahaja. Bukannya semua. Jadi jangan sombong dan besar diri dengan gelaran yang kita ada, tak kiralah kita punyai masters atau PhD. Jangan diri kita diibaratkan umpama beruk, makin tua makin besar tompok merah di punggungnya! Makin berilmu makin menjadi-jadi sombongnya juga! Berwaspadalah dengan ilmu yang ada, dan jangan lupa kita hanya manusia yang pelupa, tidak mungkin sama sekali boleh menguasai semua ilmu yang ada.



Jangan jadi macam ini!

Zuhey: Maaf sekiranya perumpamaan yang dibuat tidak melambangkan budi bahasa orang kita... kadang-kadang perlu ada penulis yang kurang "cakna" macam saya...

Tiada ulasan: