PENGENALAN TILIK BUKU

Adakah anda mengetahui tentang resensi buku, bedah buku dan kritikan buku?

Disiplin ilmu ini mungkin kurang dibicarakan di Malaysia berbanding dengan negara jiran, iaitu Indonesia.

Tidak ramai penulis yang ingin menceburkan diri dalam bidang ini kerana ianya terikat dengan format tertentu dan tidak mendapat sambutan daripada pembaca.

Maka, aku terpanggil untuk membudayakan disiplin ilmu ini di Malaysia dengan melakukan beberapa pendekatan, kaedah dan teknik yang baharu.

Aku namakannya sebagai "Tilik Buku". Aku sengaja menggunakan perkataan tilik kerana ia membawa maksud melihat sesuatu dengan bersungguh-sungguh.

Dengan kata lain, Tilik Buku merupakan satu cara untuk meneliti isi kandungan sesebuah buku luar dari konteks penulisannya.

Meskipun Tilik Buku berbaur klasik dan konservatif, namun ianya bersifat moden dan santai.

Tilik Buku akan cuba memberahikan pembaca untuk membaca sesebuah buku dengan cara mengetengahkan maklumat paling menarik yang terdapat di dalam buku tersebut. Olahan dan kupasan tentang maklumat tersebut akan dibuat luar dari konteks apa yang ditulis oleh penulis asalnya [sekiranya mampu].

Perkara ini mungkin sesuatu yang baharu, namun aku percaya dengan cara ini aku akan dapat mengumpan pembaca untuk lebih berminat terhadap sesebuah buku dan secara tak langsung akan menyuburkan minat membaca dalam kalangan rakyat Malaysia.

Kita perlu sedar bahawa dunia penulisan dan penghasilan buku di Malaysia semakin rancak, ditambahkan lagi dengan kewujudan ramai penulis indie yang memasarkan buku mereka secara online.

Secara tak langsung ia memberi kesan negatif [sudut yang lain mungkin positif] kepada penerbit-penerbit buku yang sedia ada dan menyebabkan lambakan buku yang tidak terjual di pasaran.

Oleh itu, sama-samalah kita membantu industri penulisan dan penerbitan buku di negara kita dengan membeli dan membacanya. Kita mengetahui bahawa membaca merupakan jambatan ilmu.

Tanpa buku maka berkuranglah ilmu. Meskipun terdapat banyak e-book dan bahan bacaan dalam internet, tetapi cara dan budaya yang lama tetap perlu kita kekal dan pertahankan walaupun hari demi hari kita dihambat oleh kecanggihan teknologi.

***

Buku pertama yang aku akan tilik ialah Travelog Mr. Backpacker : Merentas Amerika hasil tulisan Badrul Hisham.


Kepada peminat buku travelog, tunggu tilikanku. Selepas itu, bergegaslah ke kedai buku untuk membelinya.

"Bereh boh! Jumpo lagi."

1 ulasan: