AWASI SUMBER BACAAN UNTUK ANAK-ANAK ANDA



Aku pernah terbaca sebuah buku cerita kanak-kanak yang menceritakan kisah kejadian alam berdasarkan al-Quran. Sebuah buku yang bagus untuk ditelaah oleh kanak-kanak. Akan tetapi apa yang digusarkan adalah penggunaan bahasa yang digunakan adalah amat tidak sesuai bagi kanak-kanak. Cuba anda tafsirkan ayat berikut berdasarkan ilmu dan pengetahuan yang anda miliki dan bandingkan pemahaman yang diperolehi oleh kanak-kanak berdasarkan ayat berikut:

"...Allah mengambil tanah yang dibawa oleh malaikat lalu menggaul dan menguli tanah tersebut seperti menguli roti dan jadilah manusia pertama yang bernama adam."

Bagi aku perumpamaan seperti menguli roti adalah amat tidak tepat dan boleh memesongkan akidah kanak-kanak bahkan juga kepada orang dewasa. Memanglah penggunaan ayat di atas adalah bertujuan untuk memudahkan pemahaman kanak-kanak, tetapi penulis seharusnya mengerti bahawa sifat Allah tidak sama dengan sifat makhluk Nya.

Oleh itu, berhati-bahtilah kita semua dalam hal remeh sebegini. Mungkin tujuan penulis tersebut baik dan mungkin juga ada agenda sebaliknya. Pantaulah setiap aktiviti anak-anak kita meskipun dalam perkara-perkara yang remeh temeh. Ini kerana akidah mereka lebih berharga berbanding kasih sayang kita terhadap mereka.

Tiada ulasan: