JAMAAH TABLIGH...Istilah Yang Kurang Tepat

Satu ketika, aku telah bertemu seorang Prof. Madya di Universiti Awam tempatan atas urusan PHD aku. Beliau menjemput ku ke biliknya untuk berbincang tentang masalah pembelajaran ku. Sedang rancak kami bermuzakarah, tiba-tiba ada satu panggilan telefon untuk beliau. Beliau meminta izin untuk menjawabnya. Berikut antara perbualan beliau yang sempat ku rakamkan.

"Maaf tuan, petang ni saya tak dapat datang ke majlis tuan sebab saya akan membuat kerja nabi di marhalah saya. Kalu tuan berkesempatan, jemputanlah hadir sama ya."

Sambil beliau menyambung permulaannya di telefon, akal ku berlegar-legar mencari makna bagi pekerjaan nabi yang dimaksudkan oleh beliau sebentar tadi.

Akhirnya, aku dapat membuat tekaan bahawa apa yang dimaksudkan oleh beliau tersebut adalah usaha ziarah yang mana kebanyakan orang awam memanggil dan menggelar kumpulan yang menjalankan usaha ziarah ini ialah Jamaah Tabligh.

Ya, betul dan amat tepat sekali istilah yang digunakan oleh Prof. Madya tersebut. Sepatutnya tidak perlu timbul istilah Jamaah Taligh, Geng Dakwah atau sebagainya. Yang secocoknya ialah Jamaah Wasilatul Nubuwwah ( Kumpulan yang menyambung usaha-usaha kenabian)

Dan setiap daripada mereka yang mengerjakan usaha dakwah, baik secara penulisan, ceramah, mengajar dan lebih-lebih lagi menziarahi manusia rumah ke rumah, lorong ke lorong, desa ke kota dan masjid ke masjid untuk amal ma'aruf nahi mungkar adalah tergolong dalam kalangan Jamaah Wasilatul Nubuwwah.

Wallahua'lam.

Tiada ulasan: