PETUA ORANG-ORANG LAMA

Hari ini aku telah melawat dan menjalankan pemantauan ke beberapa buah sekolah area Shah Alam. Seperti biasala sebagai orang timur, sebelum masuk ke rumah orang, perlulah kita meminta izin terlebih dahulu sebelum ke dalamnya. Orang yang pertama yang aku patut minta kebenaran ialah pengawal keselamatan. Dalam ramai pengawal keselamatan yang aku jumpa ada lah seorang pakcik ni yang pada awal perhitungan ku beliau mungkin berusia dalam awal 50-an. Sembang punya sembang terlanjurlah aku bertanyakan umur sebenar beliau.

Terkejut aku bila mendapati yang sebenarnya beliau dah hampir berusia 70-an. Gagah, segak dan tegap orangnya. "Pakcik apa petuanya?" tanya aku dengan penuh berharap.

"Kalu nak ikutkan semua orang tahu. Bukan petua hebat pun encik." Jawab pakcik pengawal keselamatan tersebut dengan nada merendah diri. "Saya rasa saya tak tahu pakcik. Saya ni kan muda lagi, manalah banyak sangat ilmu. Lagi-lagi dalam bab jaga kesihatan ni." Balas aku dengan mata tepat memandang kumisnya yang lebat tu. Macam hero tamil sekali pandang.

"Biasa kalau bangun tidor waktu pagi pakcik terus je minum air masak lepas tu pakcik terus ke tandas buang air besar. Badan kita ni macam enjin juga. Pagi-pagi perlu panaskan dulu. Buang sisa kotor yang terkumpul semalam, kasi keluar semua angin dalam badan tu. Barulah mudah badan nak berfungsi semula." Terang beliau dengan tenang.

"Ooo macam tu. Mustahak juga buang air besar ni ya pakcik? Lagi-lagi waktu pagi? Aku cuba minta penjelasan yang lebih konkrit daripada pakcik tersebut.

"Mustahak kot. kalu encik nak tahu dengan lebih lanjut, pakcik tak boleh nak jelaskan sebab pakcik ni bukannya doktor. Encik kena pergi tanya doktor lah." Jawab beliau sambil ketawa.

"Ada lagi ke petua yang boleh saya amal pakcik," pinta aku.

"Ada. Yang penting dan yang utama selesaikan segala hutang dengan Allah Taala. Ingat, hutang kita dengan manusia banyak...dengan Allah lagilah banyak. Solat jangan tinggal, selalu baca Quran, ada duit lebih bersedekah, sentiasa buat paik pada orang.. Insya Allah, Allah jaga kita." Suatu senyuman yang kelihatan ikhlas terbit daripada bibirnya sambil beliau menghulur tangan bersalaman dengan aku. Aku memerhati langkah beliau hinggalah susup daripada pandanganku. "Beliau ada tugas agaknya." Bisik hatiku...

Motosikal scrembler ku hidupkan. Namun bunyi ngauman eksosnya tak kedengaran kerana masih terngiang-ngiang lagi kata-kata akhir pakcik tadi di telinga ku..INGAT, HUTANG KITA DENGAN MANUSIA BANYAK...DENGAN ALLAH LAGILAH BANYAK. woo sungguh keramat bagiku..

Tiada ulasan: