ANAK PANDAI BERGAYA DAN BERHIAS: IBU BAPA PERLU PANDAI MENUTUP AURAT



Ini gambar puteri aku yang bernama Daneen Imany. Sehari selepas bergaya depan kamera, alahai kasihan kena tahan wad pula. Moga cepat sembuh ya!

Anak-anak sekarang memang suka dan pandai bergaya serta berhias. Tidak kiralah tinggal di kampung mahupun di bandar. Mereka cukup mudah terkesan dengan suasana masa kini. Pengalaman aku dalam bidang pendidikan banyak menyaksikan anak-anak seawal usia 12 tahun sudah pandai bergaya dan berhias mengalahkan artis dan mak orang. Apa yang merisaukan pakaian mereka ini menjolok mata dan tiada tegahan daripada ibu bapa terutama anak-anak di bandar. Aku bukan nak menuduh dan mengata, tapi inilah realiti kini.

Tidak salah anak-anak nak bergaya dan berhias, tapi ibu bapa perlulah memberi panduan dan tauladan. Seelok-eloknya apabila anak sudah memasuki fasa baligh, ibu bapa perlu menyediakan anak mereka menjadi muslim dan muslimah yang tahu menutup aurat mereka. Tapi bagaimana anak mahu menutup aurat sekiranya ibu dan bapa mereka aurat pun tidak dijaga. Inilah yang menjadi masalah utamanya. Aku sudah banyak kali bersembang dengan anak murid yang ada kesediaan untuk memakai tudung ke sekolah, tetapi ibu bapa mereka yang menjadi halangan utama mereka. Menurut anak murid tersebut, ibu mereka menegah mereka memakai tudung kerana takut rimaslah, tunggu apabila besar nantilah, comotlah dan lain-lain lagi. Apa nak dikata? Nanti dilabel sibuk jaga tepi kain orang pula.

Oleh itu, bagi kawan-kawan muslimin dan muslimah di luar sana, berilah contoh yang baik kepada anak-anak kita dalam bergaya dan berhias. Tidak salah mereka mahu bergaya dan berhias, apa yang mustahak aurat perlu dijaga. Sebagai ibu bapa kita yang sepatutnya mengajar mereka cara bergaya dan berhias. Bergaya dan berhiasalah mengikut syariat yang telah ditetapkan oleh Allah. Kita dahulu yang perlu bergaya dan berhias dengan cara menutup aurat.

Zuhey : Bagaimana bayang tongkat mahu lurus sedangkan tongkatnya bengkok?

3 ulasan:

RuMaH TuA berkata...

"Benih kalau rosak, mana mungkin menumbuhkan pohon yg subur cantik"

Salam Maal Hijrah..

kinakona berkata...

betul3..
jom kita betulkan makbpak dulu..huhu

Muhammad Zuhair Zainal berkata...

Baitil A'tiqa : Sukran
kek_gebu : huhu... betul3