KAWAN : BAGAIMANA KITA MEMILIH KAWAN?



Ini ialah arwah datuk aku bernama Hj Mohamad Bin Dato' Boyok. Arwah seorang yang mempunyai amat banyak pengalaman hidup. Pernah hidup zaman sebelum perang dunia kedua, zaman perang dunia kedua, zaman Jepun menjajah Tanah Melayu hinggalah ke zaman alaf 2000. Datuk aku ini boleh dianggap salah seorang perwira bagi Tanah Melayu suatu ketika dahulu. Beliau pernah berkhidmat dengan British bagi menentang Jepun dan Komunis hingga telah dikurniakan Pingat Jasa Keberanian oleh Ratu Elizabeth. Beliau juga pernah dilantik oleh British menjadi mandor untuk membina lapangan terbang Singapore. Menurut beliau juga moyang aku Dato' Boyok adalah peneroka pertama tanah di Cangkak Gombak Selangor. Dalam keluarga kami mengalir darah pahlawan, pantang berundur apabila ditentang. Ketika arwah masih hidup, aku sering mencungkil rahsia dan pengalaman hidup beliau.

Antara nasihat beliau yang aku ingat sehingga kini ialah tentang memilih kawan. Kata beliau pada aku, kawan biarlah beribu, tetapi musuh jangan dicari. Biar kita berkawan dengan semua orang hatta kanak-kanak sekalipun. Tapi kita mesti berwaspada apabila berkawan. Ada kawan yang boleh kita berkawan ditengah jalan sahaja. Ada kawan yang boleh kita bawa berbincang dan berkongsi suka dan duka. Ada kawan yang boleh dibawa balik ke rumah. Ada kawan yang boleh kita benarkan bermalan di rumah. Ada kawan yang kita senyum dan bertegur sapa sahaja, tiada lebih daripada itu dan ada kawan yang boleh berkongsi makan semangkuk dan tidor sebantal dengan kita. Tidak semua kawan menganggap kita sebagai kawannya. Jadi pilih dan berhati-hatilah kamu (akulah) semasa berkawan.

Anda bagaimana? Aku sudah ada sifirnya, diadun dengan nasihat di atas maka eloklah kita berkawan dengan mereka yang alim dalam agama, kuat dan tinggi taqwanya, boleh menegur dan menasihati kita ke arah kebenaran ketika kita lalai dan leka. Kawan yang baik adalah kawan yang boleh mengingatkan kita tentang betapa pentingnya kehidupan selepas dunia.

Zuhey : Moga Allah merahmati kehidupan arwah datuk aku di kubur sana dan ditempatkan dalam kalangan orang beriman dan mereka yang ikhlas dalam mempertahankan tanah airnya. Al-Fatihah buat arwah. Terima Kasih.

2 ulasan:

yang arif berkata...

curi mano gmbr datuk nih?

Muhammad Zuhair Zainal berkata...

pinjam kt umah nenek la...