NIKMAT & SUJUD SYUKUR

Betapa pemurahnya Allah S.W.T Ta'ala, diberikan Nya begitu banyak limpahan nikmat kepada kita semua. Antaranya kejayaan, kecemerlangan, naik gaji, naik pangkat, dapat isteri baharu, dapat suami kaya, melancong ke sana sini dan lain-lain.

Seingat aku nikmat kejayan terkini yang Allah kurniakan kepada aku ialah mendapat Master dengan keputusan yang agak baik iaitu 3.896 CGPA dan terus diberi peluang untuk membuat PHD. Siapa yang tidak gembira, bayangkan aku pernah mendapat 4.00 CPA pada semester kedua masa belajar Master dulu dan aku dapat habisnya dalam tempoh tiga semester sahaja. Memang Allah permudahkannya sangat-sangat. Tiada tekanan, tiada stress, tiada perlu belajar keras. Memang Allah telah permudahkan!

Eh! Macam bangga diri la pulakan? Bukan ke situ tujuan aku,(sebagai motivasi kepada adik-adik aku yang tengah belajar) fokus utama omongan aku di serambi bahasa kali ini ialah adakah aku pernah melakukan sujud syukur atas segala nikmat kejayaan yang Allah telah berikan selama ini kepada aku? Melompat horey memang ada! (dalam bilik air je). Tapi sujud syukur ini yang aku kurang pasti. Rasanya memang tiada.

Aduh! Itu yang buat aku serba salah ni. Moga-moga dengan coretan ini ianya akan dapat memberi kesedaran kepada aku (dan yang membaca juga) agar jangan menjadi hamba yang tidak mengenang budi. Bukanlah sukar untuk melakukan sujud syukur. Inilah yang dikatakan iman yang lemah, sujud syukur pun tak mampu nak lakukan. Anda bagaimana? Dah, aku tak nak berlengah lagi! Jom sama-sama kita menzahirkan tanda kesyukuran kita atas segala nikmat yang Allah kurniakan kepada kita semua selama ini...khususnya nikmat Iman dan Islam.



Zuhey: Terima kasih kepada Ayah dan Umi ku atas segala pengorbanan mereka. Begitu juga buat Isteri tercinta yang banyak membantu dan memberi dorongan tika senang dan susah. Jazakumullah khairan kathira.

Tiada ulasan: